Opplevelsesrik avslutning på vårsesongen

Publisert: 21.05.2013
- Emilie Moberg
Det er godt å være vel hjemme i Norge igjen etter opplevelsesrike uker i et annerledes land. Søndag 5. mai reiste vi avgårde til Shanghai for å kjøre to etappeløp og en verdenscup i området rundt storbyen. Jeg var med på samme opplegg i fjor og det var her vi tok poengene som førte til en OL-plass. Før avreise følte jeg meg i god form. Etter Energiewachttour, i starten av april, kjørte jeg NC i Sandnes hvor jeg gjorde min beste tempo så langt og vi dominerte på fellesstarten. Rett etterpå dro jeg til Tsjekkia med landslaget for å kjøre etappeløpet «Gracia Orlova». Det er et kupert løp som går over fem dager. Jeg hadde en god følelse gjennom hele løpet, følte meg endelig sterk i bakkene og var i brudd på flere etapper. Offensiv og med forhåpninger satt jeg meg på flyet til Kina.

Det første løpet vi kjørte var Tour of Chongming Island. Etappeløpet har høyeste UCI kategori og bestod av 3 etapper fra 8-10 mai. Alle de beste europeiske lagene var representert. Vi stilte med Tone Hatteland, Elisa Longo Borghini, Thea Thorsen, Cecilie Gotaas, Chloe Hosking og meg. Chloe Hosking var kaptein siden hun er den med mest erfaring og den beste spurteren.

Første etappe var 74 km, et kort, raskt løp med mye vind og 2 innlagte spurter med bonussekunder som er viktig for sammendraget. Taktikken var å få Chloe helt frem til de innlagte spurtene underveis slik at hun kunne ta verdifulle sekunder. Det klarte vi, og Chloe vant den første spurten. Vi klarte å sette opp et bra spurtopptrekk til den andre spurten også, men så ødela et annet lag for oss på slutten. Inn mot mål støtet vi etter hverandre fra feltet slik at andre lags opptrekkstog ble ødelagt de siste 5 km. Vi ødela Wiggle Honda (Bronzini) sitt opptrekkstog. Da det var 3 km igjen fant Elisa og jeg Chloe og vi kjørte henne opp på siden av Orica Green Edge sitt tog. Utrolig gøy å være sterk nok til å kjøre maks opptrekk ved siden av verdens beste opptrekkstog (Orica Green Edge). Det er nytt for meg å være siste opptrekker. I fjor var jeg spurteren her, men det er utrolig gøy å være den som hjelper spurteren i posisjon også. Chloe blir nummer to og har den grønne trøya (poengtrøye).

Andre etappe var lengre, 118 km. Mange åpne sletter og mye vind. Før etappen er vi  (Chloe) nummer to i sammendraget med kun 3 sekunder opp til den gule trøya. Vi hadde som plan å gå for bonusspurtene og få Chloe frem i finalespurten. Jeg skal ligge på hjulet hennes både på bonusspurtene og i målspurten for å hindre andre gode spurtere i å ta hjulet hennes i spurtene. Vi vinner den første innlagte spurten og er virituelle ledere allerede etter 30 km. Etter ca 50 km setter Green Edge opp laget i sidevinden og det kjøres hardt. Vi klarte å samle alle fem foran i første vifen og det var drit kult! Så gir Thea en luke slik at vi klipper av en gruppe på ca 12 jenter med både Chloe, Elisa og Cecilie. Dette gjør vi fordi den gule trøya ikke er med foran. Vi håper de holder ifra inn mot den andre bonusspurten og det gjør de. Chloe blir nummer to i spurten. Etter ca 90 km henter gruppen vår igjen de foran. Siste 5 km har vi hele 5 stk i opptrekkstoget. Jeg finner Chloe, legger meg på bakhjulet hennes som planlagt, men så ser jeg at hun blir sperret inne på høyre og jeg tar henne med ut på venstre. Kjører alt jeg kan opp til teten av feltet og setter henne av ved Elisa. Elisa tar henne fra 800 meter til mål. Chloe nummer to i spurten! Etter løpet er det god stemning siden vi tok over den gule trøya!!

Siste løpet var gateritt preget løp: 8 runder á 11 km. Fokus er sammendraget: Ta bonussekunder og få Chloe på topp 3 inn i spurten. Vi har 6 sekunder ledelse ned på Anett Edmondson fra Orica Green Edge. Løpet startet ganske raskt og det var mye støting hele veien. Inn mot første bonusspurt på 20 km klarte vi å samle alle foran i feltet 5 km før spurten. Vi kjørte bra inn mot spurten og siste 3 km er det Elisa og jeg som er der. Jeg blander meg inn i Green Edge-toget slik at de må organisere seg på nytt. Kjører Chloe opp på venstre 1 km før mål. Chloe vinner spurten. Inn mot spurt nummer 2 klarer vi å samle oss igjen, men igjen... de siste 2 km løser det seg litt opp. Jeg tar med meg Chloe opp på siden 2 km før mål. Elisa hjelper Chloe siste kilometer. Chloe er sterk i dag og vinner igjen. De siste 3 rundene er det mange bruddforsøk, men vi klarer å kjøre inn alle. Inn mot spurten kjører Thea og Cecilie foran mellom 6 og 4 km før mål, men brenner seg ut for tidlig. Jeg ligger lenge på hjulet til Chloe, men så mister jeg det 3 km før mål. Elisa tar Chloe med på venstre, jeg går ut på høyre. De blir litt stengt inne og jeg tar Chloe med opp på høyre. Chloe må klare seg selv siste 2 km og hadde ikke hellet med seg i denne siste spurten. 12 plass, ingen bonussekunder og Anett Edmondson vinner... Det betyr at Orica tar sammendraget med 1 sekund. Utrolig irriterende å miste den gule trøyen når vi har kjørt så bra sammen hele uken. Vi fortjente virkelig denne seieren etter det vi hadde gjort i dette løpet, men en andreplass er også veldig bra. I tillegg vinner Chloe poengtrøya.

Søndag 12. mai kjørte vi World Cup i samme område. Vi startet i Shanghai og gikk i mål på Chongming-øya. Løpet var 127 km langt og etter 4 mil kjørte vi gjennom en tunnel på 8 km og etterpå kjørte vi over en lang bru på 6 km. Det var veldig varmt denne dagen og en del vind. Planen var å gjøre rittet hardt for de andre fordi det er til vår fordel på slutten av løpet. Vi startet derfor å kjøre hard lagtempo inne i tunnelen og ut på bruen. Vi håpet på sidevind der slik at det ville bli veldig hardt å ligge på linje bak oss. Dessverre var det medvind fra venstre og vi klarte ikke å splitte opp feltet slik vi ville. Etter broen var det en del støting og vi var med på alle. Det var flere grupper avgårde underveis og 10 km før mål gikk ei italiener avgårde solo. Hun fikk 30-40 sek og når det var 5 km igjen samlet vi opptrekkstoget vårt i front for å kjøre hardt inn mot mål. Med 3 km igjen var vi like bak henne. Vi kommer inn på de siste kilometrene i full fart, men så plutselig møter vi en sperrelinje over hele veien. Motorsyklene har sendt oss feil og hele feltet må stoppe opp... Alt blir ødelagt og det er helt tilfeldig hvem som kommer best ut av det. Den italienske jenta holder akkurat unna i mål og vinner. Vi kommer oss aldri i god nok posisjon igjen og får Chloe som beste med en skuffende 15 plass. Jeg kommer inn rett bak på en 23. plass. Det var ikke få sinte syklister etter målgang og dette er sånt som ikke skal skje i et World Cup-ritt...

Etter oppholdet på Chongming dro vi videre i buss til en ny øy og nytt etappeløp, «Tour of Zhoushan». Det startet 16. mai og gikk over 3 dager. Første etappe gikk på en øy kalt Shengsi. Den var ikke stor og første etappe bestod av fire runder rundt øya. En kupert løype hvor det skjedde noe hele tiden. Det var et forferdelig vær, regn og 12 m/s. Det gikk fort fra start og vi gikk raskt inn i første stigning. Cecilie er sterk denne dagen og vinner første bakkespurt. Det støtes i neste bakke og det går av gårde 4 stk med Cecilie. Første innlagte spurt etter 23 km som Cecilie vinner. Bruddet blir kjørt inn. Det støtes igjen og jeg er med på et par støt. Kjenner meg ganske sterk i gruppen i bakkene, men ikke sterk nok til å støte oppover. Cecilie går solo etter andre bakkespurt og holder unna lenge. Hun blir kjørt inn på siste runden, rett etter den andre innlagte spurten hvor jeg tar poeng. Ei russisk går kontra med en gang. Elisa og Cecilie går avgårde med 7 andre. Jeg har et dårlig øyeblikk der etter å ha spurtet om poeng. De går avgårde fort og en gruppe bak på ca 20 etableres. Thea og jeg er der. Bronzini og Elisa kjører vekk på slutten og Elisa blir nummer to. Cecilie er uheldig og punkterer 4 km før mål og blir nummer 9. Etter løpet må vi sette oss rett i en buss som kjører oss til en ny ferje. Vi kjører båt i 3 timer til en ny kinesisk øy hvor andre etappe skal kjøres.

Andre etappe er helt lik den etappen jeg vant i fjor. 3 runder i en ganske flat løype som er vindutsatt. Det gikk utrolig sakte den første runden helt til den innlagte spurten på km 20. Kjører opptrekk for Cecilie som vinner den. Etter spurten går det rolig igjen lenge før et par asiatere starter støtingen. Jeg er med på 3-4 støt etter hverandre og føler meg ganske rask i dag. 4 km til mål og vi samler oss med hele toget foran. Alle er med! Vi har første toget inn på oppløpet. Elisa tar over ca 1 km før mål og holder til 500 m, da starter Cecilie spurten sin! Jeg har klart å dytte Bronzini vekk fra Cecilie sitt hjul og har nå Cecilie sitt hjul. Ide hun starter spurten prøver jeg å holde hjulet, men en russer kommer i veien. Cecilie er helt rå i spurten og vinner før selveste Bronzini!!! Jeg blir nr 13. Etter løpet har vi dårlig tid og må rett fra lunsj til en ny ferje. 1 time på sjøen + 1 time buss. Det er utrolig slitsomt å reise så langt mellom hver etappe og kineserne er alltid super-stressa med stramme timeplaner på alt ting. Får massasje når vi kommer frem og spiser Real turmat (medbrakt fra Norge) til middag. Nå er vi ganske lei av maten her...

Siste etappe er den hardeste. Starter på store veier og ganske flatt. Spurt etter 20 km. Allerede etter 28 starter bakkene og en hard runde med tre stigninger som vi skal gjennom to ganger. Løpet starter rolig, men før første spurt er det mange bruddforsøk. Cecilie blir nummer tre i spurten. Tone, Thea og jeg støter etter hverandre inn mot bakkene og skaper fart i feltet. Inn i bakken støter Elisa i det bratteste partiet. Jeg biter meg fast i gruppen. Støting på nytt i neste stigning. Det er veldig klam og fuktig luft i dag slik at jeg sliter med å puste skikkelig. Har fokus på utpust, skal holde det hjulet foran og på et vis klarer jeg å bite meg fast i teten. Elisa støter 500 m før bakkespurten og sju jenter går vekk. Cecilie også med. Jeg kommer over toppen med gruppe to, kun halvt minutt bak teten. Får igjen pusten og ligger rolig bak i gruppen. Vi er 50 sek bak bruddet inn på runde to. Russerne støter i bakken og flere jenter faller av, men jeg klarer å sitte foran i gruppen. Det går ikke like fort nå som forrige runde, men ligger og pusher i tredjeposisjon opp hele stigningen. Derifra til mål går det jevnt fort og spurten åpnes på 500 m. Jeg er kald og går ikke ut på høyre før 200 m før mål. Vinner spurten og blir nummer 8. Cecilie har støtet fra bruddet på siste runden og vinner spurten mot den russiske bruddkameraten. Cecilie avanserer opp til tredjeplass sammenlagt og Elisa beholder andre plassen sammenlagt. Bra dag! På grunn av min 8. plass vinner vi også lagkonkurransen sammenlagt og hele laget får stå på podiumet med champagneflasker.

Kinaturen var utrolig morsom fordi vi utviklet oss så mye som lag underveis. Aldri har vi fungert så godt sammen underveis i løpene. Vi fikk virkelig til å kjøre opptrekk i spurtene og etter hvert tok vi til og med ansvar i feltet ved å kjøre vifte foran slik at feltet sprakk opp. Vi klarte å snu trenden fra at vi så på andre lag underveis, til at de så på oss. Selv sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har blitt mer kjøresterk denne våren. Det at jeg klarer å kjøre Chloe opp på siden av opptrekkstoget til Orica og at jeg klarer meg såpass bra i bakkene viser at jeg har utviklet meg. Det var også en god følelse å vinne spurten i feltet siste dagen.

Nå er vårsesongen avsluttet og jeg har en liten ferie fra sykkelsetet før jeg starter på treningsperioden før sommersesongen. Det er godt for både hode og kropp å ta noen dager helt fri. Dere hører fra meg!